Loxius engineering verdienen met snelheid

Waarom zou je het ontwerpproces van elektronica rekken, als je ook binnen een paar weken een product naar de markt kan brengen? Misschien omdat er per uur betaald wordt. Wij bewijzen dat dit ook heel anders kan.

De hoofdbedrijfstak van Loxius is het ontwikkelen van elektronica. Vroeger verzorgden wij zelf de productie en assemblage in onze eigen fabriek. Nu maken we nog hooguit prototypes voor nieuwe elektronicaontwerpen en wat eenvoudige assemblages en modificaties, onze core business ligt in het genereren van productie. De uiteindelijke serieproductie ligt bij andere bedrijven, waarbij wij verdienen aan de verkooprevenuen.

Graag leggen wij uit hoe het werkt: ‘De meeste soft- en hardwarebedrijven verdienen hun geld met het maken van uren. Wij ontwerpen daarentegen tegen kostprijs of soms zelfs gratis, en kunnen zo heel goedkoop een nieuw product ontwikkelen. Vervolgens laten wij een ander bedrijf het product maken, en delen we mee in de opbrengsten. De afspraak is daarbij wel dat deze klant de enige afnemer is en wij de enige producent zullen zijn'.

’Meedelen in de opbrengsten impliceert ook meedelen in de risico’s, en van de tien projecten waaraan wij werken worden er maar een tot twee succesvol. De selectie van waarin je wilt investeren is heel belangrijk. ‘Wij gaan van tevoren met u in gesprek om uw ontwikkelbehoefte te analyseren. Aan de hand van onze ervaring beoordelen we of het nieuwe product toekomst heeft. Zo doen we zo’n vijf à zes nieuwe projecten per jaar, en gaan met U in zee als we er een goed gevoel bij hebben. Bovendien weten we wat er in de markt speelt. Sommige ideeën zullen nu niet werken, maar misschien over een tijdje wel. We maken van tevoren goede afspraken en zetten precies in 3D op papier hoe een prototype eruit komt te zien.’

Een groot verschil tussen deze werkwijze en die van andere bureaus is het tempo. ‘Wij werken heel snel en slaan in beginsel stappen over om tijd te winnen. Achteraf maken we de nodige documentatie in orde. Dat is efficiënt omdat we dan pas weten of een product succesvol gaat zijn'.